Ucapan Selamat Tahun Baru Terbaru 2015

Ucapan Selamat Tahun Baru Terbaru 2015

http://dpbbmterbaru.com/wp-content/uploads/2014/11/6dp-bbm-happy-new-years-2015.gif

Detik berlalu, dan hari pun selalu berganti…
Fajar senantiasa menyingsing dari ufuk timur…
Jejak-jejak langkah menghiasi kehidupan…
Tangis serta tawa, bergulung bersama…
Ada yang disebut, ada pula yang kian terlupakan…
Satu lahir, maka yang lain pun pergi meninggalkan dunia fana ini…
Cerita dan kesan, telah terukir abadi dalam memori tiap insan…


Langkah kaki terus melangkah…
Menyongsong indah dan terangnya matahari…
Berharap akan dapat bertemu, dengan wujud harapan…
Semoga asa dan cita, segera mewujud dalam nyata…Selamat tahun Baru 2015
 
 
 
Kisah Misteri - Sempurnakan

Kisah Misteri - Sempurnakan

 

Dunia Seram - Kawasan umah aku yg skang nieh dulunya tanah kebun yg luas sgt ditanam ngan
pokok getah n pokok kopi ..
mmg luas la ye xde umah langsung pun lg masa tuh ..
kawasannya pulak agak semak samun ..
emak aku cerita ada sorang sedara nieh pergi laa kat kebun sorang2 aje ..
abis menoreh nak menebas katanya ..
makcik nieh kuar umah dr pagi sampai laa tghari x balik2 ..
dlm lps zuhur mcm tuh tiba2 adik makcik nieh yg dok kat umah dgr mcm suara makcik yg kuar ke kebun tuh mendayu2 minta tolong .. adik makcik nieh pun mcm terpinga2 la kan ..
napa pulak ada suara minta tlg drpd kakaknya tuh padahal kat umah xde org pun ..
kebun yg dia pegi tuh agak jauh la jugak dr umah so mustahil la kan bleh dgr suara org hatta menjerit skalipun .. adik makcik nieh x puas hati so pg umah sedara mara yg lain bgtau kakak dia x blk2 umah lg ..
some more dia mcm terdgr suara kakaknya mcm minta tlg ..
dorang pun beramai2 laaa pg ke kebun nieh ..
cari punya cari punya cari, nmpk laa satu kawasan nieh bekas kawasan kena bakar ..
api pun dh xde tinggal asap and abu aje ..
dorang pun start laa mencari kat kawasan tuh ..
time tuh dh nk gelap so mmg x brape nmpk laa keadaan sekitar ...
tiba2 sorang sedara tersepak satu benda ..
suluh punya suluh .. tgk punya tgk ..
rupanya tulang badan yg dh abis terbakar ...
bila check2 kompem laa kakak makcik tuh yg mati terbakar ..
dorang agak2 mgkn masa membakar semak samun tuh tiba2 api jd besar n makcik tuh terperangkap ..
tuh yg terus meninggal kat situ gak ..
sedih sgt adik makcik nieh sbb x expect pun rupanya panggilan tuh panggilan kakaknya yg minta tlg utk sempurnakan mayatnya yg dh abis terbakar tuh .. huhuhu ..


Sumber
Kisah Seram - Hotel Berhantu Di Tiong Bahru...

Kisah Seram - Hotel Berhantu Di Tiong Bahru...



Dunia Seram - Di sini saya ingin berkongsi kisah saya bekerja sebagai pegawai sekuriti di sebuah hotel di Tiong Bahru Road. Saya bekerja di hotel tersebut selama lapan bulan dan macam-macam perkara yang berlaku. Sebelum saya bekerja di situ, telah berlaku satu kejadian di mana seorang tetamu di hotel tersebut mati akibat serangan sakit jantung. Pada mulanya saya tidak percaya tetapi apabila kejadian yang sama berlaku, saya mula syak yang ada sesuatu yang tak kena dengan hotel tersebut.
Ini adalah laporan dari buku catatan di pejabat utama (Front Office Log Book): "Guest from room 403 called and ask for assistance because he can't breathe and he mentioned that his chest was in pain. I called an ambulance and straight away went to the room. Once I reached there, the guest was lying on the floor and didn't move at all. When the ambulance came, they said that the guest had already passed away..." Itulah serba sedikit yang saya ingat tentang laporan dari buku catatan itu.


Kejadian kedua berlaku dua bulan selepas tetamu yang pertama mati di bilik 403. Kali ini di bilik 203. Perkara yang sama berlaku lagi. Sakit jantung dan tak dapat bernafas. Sekali lagi laporan yang sama ditulis dalam buku laporan. Apabila selesai segala urusan, saya menyemak balik rakaman CCTV di mana saya mendapati ada satu lembaga hitam di depan pintu bilik 203 sebelum tetamu itu membuat panggilan ke pejabat utama. Pada mulanya tiada apa-apa tapi apabila pintu lif terbuka dan empat orang lalu di depan bilik tersebut, lembaga hitam itu terus muncul di depan pintu bilik tersebut.

Selang dua bulan, satu lagi kejadian berlaku. Kali ini dari bilik 450. Tetamu tersebut terjun dari tingkat empat lalu mati di tempat kejadian. Yang menghairankan saya, tetamu itu tak memakai kasut tetapi memakai stokin. Menurut pekerja dari bahagian F&B, tetamu tersebut mabuk. Lagi memelikkan saya, pintu depan hotel terbuka dari sebelah luar dan pasu bunga di sebelah pintu telah dialihkan tanpa pengetahuan sesiapa. Tetamu tersebut jatuh lebih kurang dua inci dari pasu bunga dan pintu depan hotel. Posisi mayat tersebut bukan seperti orang terjun bunuh diri tetapi seperti orang tidur mengiring.

Cuba bayangkan, kalau orang terjun bunuh diri, mesti ada salah satu anggota badannya patah atau bengkok, tetapi tetamu ini bukan seperti itu. Pada malam kejadian itu, saya ada mengambil gambar mayat tersebut tanpa pengetahuan pihak atasan hotel dan pihak polis. Dan pada keesokan harinya, saya periksa telefon bimbit saya, gambar itu telah tiada. Yang paling pelik, kesemua tetamu tersebut adalah "Mat Saleh", suka bawa perempuan balik ke bilik, minum arak dan menetap pada jangka waktu yang panjang. Kejadian ketiga adalah kejadian terakhir buat saya. Saya terus berhenti bekerja di hotel tersebut.


Kisah Seram - Hantu Sungai Ciliwung

Kisah Seram - Hantu Sungai Ciliwung



 Hantu Sungai Ciliwung
 Ilustrasi: Yoan

Dunia Seram - "Tolong.."
Sontak, mata Asih terbuka. Suara tangisan minta tolong itu terdengar lagi! Asih membalikkan tubuhnya berusaha mengacuhkan suara itu.
Gerakannya itu membuat tidur adiknya jadi resah. "Sst.. jangan berisik, Asih," ucap ibu yang tidur di samping adik. Mereka semua memang tidur berdempetan di atas kasur tipis. 
Mau bagaimana lagi, masih bagus ada atap yang menaungi mereka tidur. Asih hanya mengangguk pelan, tetapi tetap terdengar olehnya suara tangisan minta tolong di antara kecipak air sungai Ciliwung. 


Suara minta tolong itu hanya didengar olehnya. Keluarganya hanya menganggap ia salah dengar. Sedangkan teman-temannya malah menakut-nakuti.
Mereka bilang itu tangisan hantu Sungai Ciliwung yang dibunuh dan jenazahnya dibuang ke sungai itu bertahun-tahun lalu. 
"Aduh, jangan suka ingat cerita yang macam-macam, ah! Hantu itu tidak ada!" hardik Asih pada dirinya sendiri.  
Namun, tetap saja ia merinding saat tangisan minta tolong sekali lagi terdengar, membelah malam sunyi dan gelap pekat tanpa lampu. 
Asih jadi kesal sendiri karena ia ketakutan dan tidak bisa tidur. Ia memutuskan untuk keluar dan membuktikan sendiri bahwa sama sekali tidak ada apa-apa di luar.
Setelahnya, dia pasti akan tidur tenang. Maka, Asih memberanikan diri keluar diam-diam. Tahukah kamu, apa yang ia lihat?
Peri kecil! Yup, peri kecil yang terjepit di antara tumpukan sampah Sungai Ciliwung. Ia senang sekali melihat Asih. 
Tanpa buang waktu, Asih langsung menolong peri itu membebaskan diri. "Terima kasih. Sudah lama sekali aku terjepit di sana," kata peri itu. Kulitnya tampak kotor berlendir di bawah sinar bulan. 
"Huhuhuhuh..padahal dulu sungai ini cantik sekali, tapi sekarang, duh, susah sekali kalau mau ke sini, malah tersangkut sampah," omel muram peri kecil. 
Nama peri itu Senyura. Ia peri kecil penghibur hati. Tugasnya menghibur hati penduduk yang tinggal di tepi Sungai Ciliwung.
Tadinya banyak sekali peri penghibur hati yang bertugas di Sungai Ciliwung. Namun, karena sampah-sampai semakin menggunung, semakin susahlah bagi para peri itu untuk berdayung menyusuri Ciliwung dengan perahu kecil mereka. 
Akibatnya, semakin sedikit peri yang datang untuk menghibur. Bisa ditebak, semakin sedikit penduduk yang tersenyum di tepi Sungai Ciliwung. 
Asih memang ingat, ibunya pernah bercerita dulu, penduduk di tepi Sungai Ciliwung selalu tertawa ceria. Seperti ada kekuatan hangat yang menyelimuti hati mereka. 
Namun, sekarang.. kehidupan terasa semakin keras dan semakin sedikit suara tawa yang terdengar di daerah sekitar rumahnya. 
Senyura mengusap dahi. Perjalanan panjang itu menguras tenaganya. Ia hanya bisa memberi senyuman dan kegembiraan kepada Asih. Dengan seulas senyuman bersinar di pipinya, Senyura pergi meninggalkan Ciliwung. 
Malam itu, Asih bekerja keras membersihkan sampah-sampah di sungai. Jelas, mustahil bagi seorang gadis kecil untuk melakukan itu semua sendirian. 
Soalnya, sampah di Ciliwung itu betul-betul banyak. Namun, Asih tetap bertekad untuk menjaga terus senyuman dari Senyura. 
Dua puluh tahun kemudian. 
Ciliwung kembali bersih. Dan peri-peri penghibur hati pun kembali berdayung dengan riang ke sana, menyebar kebahagiaan. 

Tahukah kamu rahasianya? Ya, Asih belajar dengan rajin sampai berhasil menjadi anggota Dewan Kota yang menjalankan rencana pembersihan untuk Ciliwung. 
Asih menatap sungai bersih di depannya dengan gembira. Dalam hati, dia tahu tidak ada yang namanya peri penghibur hati. 
Namun, tempat yang bersih dan indah, tentu membawa kesehatan dan kebahagiaan bagi orang-orang yang tinggal di situ. 

Logo Potret Negeriku
Pradika Bestari
Potret Negeriku

Sumber 
Kisah Seram - Pemakaman Jeruk Purut

Kisah Seram - Pemakaman Jeruk Purut




Dunia Seram - Tak hanya kawasan Jakarta Timur yang menyimpan berbagai cerita misteri, kawasan Jakarta Selatan pun tak luput menjadi sumber kisah, seperti terowongan casablanca, daerah pemakaman jeruk purut, perumahan elit di Pondok Indah, dan sebagainya.

Pada tahun 1986, seorang penjaga makam TPU Jeruk Purut yang sedang jaga malam melihat sesosok pastur tak berkepala melintas di antara m


akam. Pastur itu menenteng kepalanya sendiri dan di belakangnya, ikut seekor anjing. Konon, pastur ini “salah pulang”. Ia mencari-cari makamnya yang sebenarnya berada di unit Kristen TPU Tanah Kusir, sedangkan di TPU Jeruk Purut hanya ada unit Islam.
tpu_jerukpurut
Sapri Saputra, penjaga makam yang melihat pastur kepala buntung itu, hingga kini masih menjaga makam dan dianggap kuncen atau orang yang dituakan di TPU Jeruk Purut. Kesaksian Bapak Sapri ini kemudian menyebar luas se-Jakarta dan hingga kini “Sang Pastur Kepala Buntung” menjadi legenda horor di Jeruk Purut. Konon, jika Anda ingin menemui pastur legendaris ini, harus datang pada malam Jumat dengan jumlah ganjil (sendiri atau bertiga).

Sejak kecil, Asmari, juniornya Bapak Sapri, telah terbiasa tinggal di areal pemakaman Jeruk Purut. Ayahnya adalah pegawai pemerintah daerah (Pemda) yang bekerja di sana. Semenjak lulus SD (sekitar tahun 1986), Asmari menjadi pengurus makam non-karyawan TPU Jeruk Purut mengikuti jejak ayahnya. Menurut Asmari, pengalaman bertemu dengan makhluk-makhluk gaib merupakan hal yang biasa baginya; mulai dari pocong, tuyul, kuntilanak, kuntilanak laki,dan lain-lain. Akan tetapi, hingga saat ini dia belum pernah bertemu dengan Sang Pastur Kepala Buntung.

“Yang paling jahil itu kuntilanak-laki,” tutur Asmari. Ketika sedang ronda, Asmari pernah ditimpuki kerikil dari atas pohon melinjo oleh makhluk ini. Tapi, dari semua pengalaman Asmari bertemu dengan makhluk gaib, yang paling menarik adalah ketika bertemu dengan tuyul.

Pada suatu hari menjelang malam di tahun 1986, Asmari hendak pulang ke rumah bersama ayahnya. Mereka melihat seorang anak kecil telanjang bulat berlarian di antara makam sambil tertawa-tawa. Anak itu lalu berteriak meminta uang pada Asmari. Asmari heran karena anak itu tak dikenalnya, sementara ia mengenal semua penduduk di kampung belakang Jeruk Purut. Dulu memang hanya ada satu kampong yang penduduknya tidak terlalu banyak.

Ketika ditanya latar belakangnya, anak kecil mi malah lari ke dalam keramat, sebuah rumah makam tradisional Betawi. Asmari mengikutinya hingga ke dalam keramat dan, bisa ditebak, anak itu menghilang
Sumber
Kisah Seram - Cerita Emak

Kisah Seram - Cerita Emak




Dunia Seram - Masa mula2 berpindah ke umah baru yg siap dibina ( thn 70an ), emak n ayah aku selalu kena kacau ..
Selalu sgt dgr bunyi pinggan mangkuk kat dapur mcm dibasuh n dikemas ..
Pintu and tingkap dibukak ditutup tapi x nmpk sesapa pun ..
Kadang2 bebrg yg dh dikemas, bersepah balik mcm ada org yg guna ..
Sometimes, terdgr suara lelaki pompuan tgh berckp2 waktu malam ..
Ada kala dgr jugak suara bebudak tgh main2 ..
Masa tuh emak aku dh nak bersalin x silap ..
So takut la kan terjadi apa2, arwah atuk aku pun carikanlah org yg pandai sket dlm ilmu2 mcm nieh ..
Bila pakcik tuh dtg, dia pun tgk2lah kawasan umah atas and bawah ..
Pakcik tuh ckp nk gali kawasan tgh umah ( dulu rumah bertangga, bawah kosong ) ..
Bila dh gali2 nmpk laa tunggul pokok kayu besar kat dlm lubang tuh ..
Pakcik tuh cakap ada 3 sekeluarga yg tinggal kat situ ..
Aku pun x pasti jin ke bunian ke hapa ..
Tapi pakcik tuh bgtau syaratnya kena amik sket batang pokok kayu yg ada then dia bawak la pegi ..
Sebelum tuh dia ada la baca2 sket ..
Malam tuh emak aku mimpi, ada 3 beranak dtg bgtau dorang la duduk kat kwsn umah tuh ..
Dulu ada pokok ara kat situ dh kena tebang sbb nak buat umah kitorang..
Tp sbb pakcik tuh dh mintak dorang keluar ngan cara baik, dorang pun terima and x kacau lg dh umah tuh ..
Alhamdulillah lps mimpi tuh, mmg emak ayah aku dh x kena kacau lagi dh ..
Tp aku sempat duduk umah tuh dlm 10 thn aje sbb lepas tuh kitorang pindah kg sebelah ..
Umah tuh ayah aku runtuhkan then tanam pokok kelapa sawit .. huhuhu 


Kisah Nyata - HANTAR POCONG UNTUK MEROSAKAN MAJLIS?


POCONG-POCONG TERSEBUT DIKATAKAN DI HANTAR OLEH SESEORANG UNTUK BERNIAT JAHAT DENGAN MEROSAKAN MAJLIS PERNIKAH TERSEBUT


3 POCONG DIHANTAR :Warga kampung Klodran geger, Indonesia mengemparkan pekan itu dengan kehadiran tetamu tidak di undang di sebuah majlis pernikahan di kampung mereka. Tetamu ini bukan tetamu biasa, melainkan berbentuk makhluk halus menyerupai POCONG yang turut hadir di majlis pernikahan tersebut.

Jelmaan 3 pocong pada Majlis Pernikahan yang terjadi sebulan lalu ini, dapat dirakam oleh kamera video secara tidak sengaja.
Dalam video tersebut, pocong pertama kelihatan sedang berdiri tepat di depan pelamin pengantin. Pocong ini tepat berdiri di depan Juru Nikah yang ketika itu sedang memberikan penerangan atau nasihat perkahwinan kepada kedua mempelai.
Kemudian pocong kedua dalam keadaan sedang duduk di kerusi di antara para tetamu yang hadir. Namun, para tetamu yang berada disebelah pocong seakan-akan tidak menyedari bahawa di sebelahnya ada pocong sedang duduk dengan santainya.
Sementara pocong ketiga kelihatan bentuknya lebih besar dari dua pocong yang lain. Perkara ini terjadi kerana jelmaan pocong ketiga tepat berdiri di depan orang yang mengambil video.
Sayangnya, wajah ketiga pocong tidak kelihatan jelas dalam video ini. Yang terlihat hanya bentuk sosok pocong yang sedang bersandar di meja yang akan digunakan para tetamu. Ini disebabkan kedudukan pocong membelakangi mereka yang mengambil gambar menggunakan handphone.
Memang seram jika di fikirkan perkara ini.Mungkin ada yang dengki dengan pengantin dan tujuan 3 pocong dihantar untuk merosakkan majlis pernikahan ini.

 

Kisah Seram - Pengalaman Di Sungai Api-Api...




Dunia Seram - Saya perkenalkan diri saya terlebih dahulu. Nama saya Lidya, lebih dikenali sebagai Yaya. Kisah yang ingin saya kongsi ini berlaku kira-kira lapan tahun lalu, semasa saya hamil anak pertama saya. Ianya berlaku di salah sebuah tempat berdekatan dengan Taman Pasir Ris atau lebih dikenali sebagai Sungai Api-Api.
Saya masih ingat lagi pada waktu itu hari Khamis, suami saya mengajak saya temankannya pergi memancing di sana. Walau sudah berkali-kali ibu dan ibu mentua memarahi kami dan melarang kami pergi memancing kerana saya sedang hamil anak pertama, maklumlah orang lama-lama ada banyak pantang-larangnya. Tetapi suami tak peduli juga kerana sudah berkali-kali kami pergi ke sana memancing.


Kami sampai di sana sekitar enam lebih petang. Suami pun siapkan barang-barang pancingnya dan saya menbentang tikar untuk duduk dan rehat. Suami saya ni gelojoh sedikit, memandangkan hanya dia saja yang pancing di situ, tapi dia menggunakan dua jorang satu di hadapan dan satu lagi di belakang kami. Di sana hanya ada saya, suami dan seorang lagi pakcik yang juga sedang memancing.

Waktu pun sudah malam, tiba-tiba saya terasa ingin membuang air kecil. Jadi saya beritahu suami agar dia temankan saya ke tandas. Tapi suami berkata, "Eh kalau kita dua-dua pergi siapa nak jaga barang-barang ni??? Takkan nak suruh pakcik ni, kita tak kenal dia, seganlah..." Saya balas, "Habis takkan nak pergi seorang diri, takutlah, sunyi je hari ni." Suami mencelah, "Habis takkan nak tahan...???" Saya tak mahu bertekak lalu berkata, "Oklah saya pergi sendiri, tawakal sajalah..."

Jadi oleh kerana tak tahan sangat saya pun pergi sendiri. Tandasnya taklah jauh sangat, tapi sunyi. Bila tiba di tandas yang sunyi itu, saya pun tak fikir apa-apa, dan terus masuk ke dalam. Terkejut saya tiba-tiba ada suara seorang makcik bertanya, "Beraninya kau seorang diri pergi tandas malam-malam macam ni, tengah mengandung pula tu." Saya menjawab, "Maaf ye cik saya ni tengah tak tahan..."

Saya terus masuk dan melepaskan hajat. Tiba-tiba tergerak hati hendak lihat jam tangan saya. Baru saya perasan malam itu merupakan malam Jumaat. Sewaktu saya ke tandas itu, jam di tangan menunjukkan sebelas lebih malam. Saya pun terfikir ada ke makcik bersihkan tandas hari biasa waktu macam ni? Saya pun keluarlah cepat-cepat. Kepala otak dah fikir macam-macam. Apabila saya hendak keluar dari tandas itu mula-mula tak perasan makcik lagi, alih-alih suara makcik tu lagi berbual dengan saya sesuatu. Dia berada di hadapan tandas lelaki sedang menyangkung.

Saya pun bertanya dengan dia lagi "Maaf cik, apa tadi makcik cakap???" Dia berkata, "Jalan baik-baik... " Saya hanya mampu membalas, "Yelah baik, terima kasih..." Bulu roma saya semua ternaik, dengan perut yang terboyak, saya lari macam dikejar dengan anjing gila. Suami ternampak lalu tanya dengan saya, "Kenapa dengan ayang ni?" Saya hanya diamkan diri. Mungkin rezeki atau satu kebetulan hari itu suami dapat banyak juga ikan dan pakcik yang ada bersama kami sudah pulang.

Suami pun menyuruh saya tolong kemas barang dan balik. Semua ikan-ikan yang ditangkap pada hari tersebut dibuang balik ke dalam air semula. Dan terus kami beredar dari sana.Sebenarnya sampai sekarang saya masih terpinga-pinga siapakah makcik tersebut, adakah dia itu manusia biasa atau pun kakak cantik.

 
 
Misteri Segi Tiga Borneo | Mirip Bermuda Triangle?

Misteri Segi Tiga Borneo | Mirip Bermuda Triangle?


1. Mungkin ramai yang tertanya-tanya jika di Borneo ini wujud Segi Tiga Borneo yang mirip Bermuda Triangle. Memang benar benda ini wujud. Segi Tiga Borneo ini terletak di kedudukan antara Bario, Pa’Lungan dan Gunung Murud di Sarawak.
2. Kawasan ini antara yang paling ditakuti dalam kalangan juruterbang yang sering berulang-alik antara Bario ke Ba’kelalan. Seorang juruterbang Hornbill Skyways yang enggan dikenali berkata, kawasan berkenaan mempunyai persamaan dengan Segi Tiga Bermuda dan menyimpan pelbagai misteri.
3. Mereka menyifatkan tugas menerbangkan pesawat di situ sebagai amat mencabar kerana ia menjanjikan 1,001 kemungkinan kepada juruterbang yang bakal melaluinya. Tidak ada apa yang boleh dijangkakan dengan tepat jika melalui laluan itu, baik dari segi cuaca mahu pun tiupan angin kerana kedua-dua fenomena alam itu boleh berubah dengan pantas. Kedudukannya yang tinggi dari aras laut iaitu melebihi 600 meter, ditambah bentuk muka bumi bergunung-ganang menambahkan lagi kesukaran kerana ia menyempitkan ruang penerbangan yang ada.


4. Malah seorang jurucakap Jabatan Penerbangan Awam (DCA) juga memberitahu bahawa kawasan berkenaan memang terkenal sebagai kawasan berbahaya sejak zaman pemerintahan British lagi.
5. Sekiranya pesawat terhempas di kawasan tersebut, harapan mangsa untuk hidup adalah tipis jika lambat diselamatkan. Mangsa mungkin boleh bertahan beberapa hari dengan memakan serangga dan pucuk-pucuk kayu tetapi faktor cuaca yang terlalkan keadaan.
6. Di situ, suhunya adalah antara 14 hingga 16 darjah Celsius dan di dalam hutan tebal tentunya lebih sejuk. Bentuk geografi yang bertebing curam pula menyukarkan kerja-kerja mencari dan menyelamat (SAR). Untuk sampai ke lokasi sejauh satu kilometer sahaja memerlukan masa sekurang-kurangnya empat jam. Bagi operasi dari udara, faktor cuaca yang berkabus dan pokok rendang mengehadkan penglihatan juruterbang memantau lokasi kejadian.


7. Umum mengetahui yang Segi Tiga Borneo ini sudah banyak kali ‘makan’ manusia. Pelbagai nahas udara melibatkan kapal terbang dan helikopter berlaku di sini. Pelbagai pesawat dan helikoper mencari dan menyelamat akan datang ke Bario untuk bersama-sama membantu operasi mencari dan menyelamat menjadikan Lapangan Terbang Bario seperti karnival pertunjukkan udara yang terbesar di Sarawak..
8. Pesawat dan peralatan canggih seperti pesawat PC-3 Orient dari Amerika Syarikat, sistem maklumat geografikal (GIS), kamera digital pengesan haba infra merah dari Australia digunakan.
9. Rupa-rupanya peralatan canggih yang dikatakan boleh mengesan benda sekecil syiling 10 sen itu mempunyai kemampuan yang terhad apabila berdepan dengan konflik di Bario.
10. Penggunaan peralatan canggih yang tidak membuahkan sebarang hasil itu kadang-kadang akan menyebabkan keluarga mangsa ini menggunakan khidmat bomoh bagi membantu mengesan kedudukan mangsa secara ghaib. Upacara ini dilakukan secara rahsia.
Kepada pembaca, jangan lupa LIKE FB Page kami Saya Sayang Negeri Sabah dan FOLLOW Twitter kami @SabahLuv untuk mendapatkan info terkini dari kami. Tq.
via Utusan & Kenyalang 78

Cara Mudah Melihat - Berburu Hantu Tanpa Paranormal

 
Apakah anda termasuk orang yang selalu penasaran dengan keberadaan hantu ? Apakah anda termasuk orang yang rajin browsing tentang cerita-cerita horor di internet ? Apakah anda termasuk orang yang rajin menonton acara Masih Dunia Lain di Channel Trans7 ? Apakah anda termasuk antusias jika ada orang yang menceritakan pengalaman mistisnya ? Jika anda termasuk dalam kategori ini, agaknya anda cukup berbakat untuk menjadi seorang pemburu hantu, ghost investigator atau sebutan lainnya.







 



Untuk memburu hantu, anda tak perlu harus jadi paranormal terlebih dahulu. Mengapa demikian ? Silahkan simak dalam.artikel yang pernah saya tulis sebelumnya " Mengapa orang modern tidak percaya paranormal " .  
Jika anda sudah membaca, maka yakinlah andapun bisa melakukannya sendiri dengan menggunakan " Tujuh Peralatan Dasar Melihat Hantu " yang dilengkapi " Tujuh Peralatan Deteksi Melihat Hantu.".


Nah, otomatis anda sekarang sudah membuat team kerja bukan ? Berikut ini saya tuliskan secara sederhana prosedur kerjanya sebagai berikut :

PROSEDUR SEDERHANA MELIHAT HANTU
Adakan pertemuan dengan semua orang yang akan terlibat dalam perburuan hantu. Anggota yang hadir dibagi menjadi beberapa tim dan bagi peralatan sesuai dengan tugasnya masing-masing. Pilih satu orang pemimpin yang akan menjadi juru bicara dalam menghadapi pertanyaan yang mungkin akan diajukan oleh polisi, wartawan atau warga setempat.

Sebelum memulai perburuan, baik secara pribadi ataupun kelompok, jangan lupa meluangkan waktu untuk berdoa. Sebaiknya hal ini dilakukan, sebelum menyesal ditengah perburuan. Karena di yakini ada banyak roh-roh jahat di tempat angker seperti kuburan, hutan, museum atau rumah tua. Cara berdoa tidak harus dilakukan secara resmi, cukup luangkan waktu selama 10 detik, berdoa dalam hati dengan khidmat dan penuhi pikiran dengan hal-hal yang positif. Para ahli spiritual yakin bahwa dengan berdoa, roh-roh jahat tidak akan melakukan hal yang diluar kendali kita sendiri.

Sebelum beraksi dengan peralatan seperi tripod, camera, pendeteksi suara dan pendeteksi gerakan. Berjalan-jalanlah terlebih dahulu disekitar area yang akan menjadi lokasi perburuan. Hal ini bertujuan untuk menyatukan energi, merasakan lingkungan mereka, dan membiarkan roh-roh merasakan kehadiran anda. Lakukan hal ini sekitar 20 menit dan buat catatan kecil, lokasi mana saja yang paling aktif dan akan menjadi tempat camera.

Setelah melakukan prosedur ketiga, inilah saatnya untuk menempatkan camera, perekam suara dan gerakan di tempat yang di anggap kental dengan aktifitas gaib. Pastikan kita mencatat dengan baik aktifitas apa saja yang terjadi di lokasi, seperti penampakan dan suara-suara aneh, terutama sesuatu yang tidak biasa terjadi sepeti aktifitas poltergeist.

Pastikan secara detail setiap penampakan, suara dan aktifitas gaib yang terjadi dengan memutar beberapa kali hasil video investigasi. Rasakan perbedaan emosi dan perasaan kalian, lalu bandingkan dengan hasil perburuan lainnya.

Setelah selesai, jangan lupa minta tim untuk kumpul di satu tempat. Berdoa-lah minimal 10 detik, agar roh jahat yang ada di lokasi tidak mengikuti kalian sampai kerumah. Hal ini sangat sederhana, namun bisa meminimalisir beberapa masalah yang mungkin akan terjadi dijalan. 


Baca Info Penuh - Sumber


Kisah Misteri - Permainan Jelangkung

Kisah Misteri - Permainan Jelangkung





Jelangkung
Misteri Dibalik Permainan Jelangkung 



Dunia Seram - Tahukan anda apa sih sebenarnya Jelangkung itu? Untuk kita yang tinggal di Indonesia yang masih kental dengan klenik, saya rasa bukan sesuatu yang asing terdengar di telinga kita. Bahkan diantara kita pernah memainkannya pada waktu kita di bangku sekolah dengan menggunakan peralatan tulis (jangka) untuk bertanya atau meramal sesuatu. Namun terlepas itu semua, sebenarnya apa sih jalangkung itu?

Jelangkung merupakan permainan boneka kayu yang sarat akan kekuatan ghaib dimana para pemainnya memanggil atau mengundang roh atau hantu untuk datang. jaelangkung merupakan sebuah permainan warisan nenek moyang kita dulu dimana pertama kali jaelangkung merupakan permainan yang dahulu sangat digemari oleh orang-orang dulu karena sarat akan kekuatan ghaib nya.

Biasanya permainan ini dilakukan oleh empat 3 orang' yaitu orang yang memangku/menggendong boneka jelangkung, yang membaca mantra, dan orang yang mempersiapkan alat tulis. Permainan ini kebanyakan dilakukan di tempat yang angker dan pada waktu malam hari, biasanya antara jam 10 malam ke atas.

Permainan jaelangkung ini sangat berbahaya bagi orang awam dan tidak mengerti akan alam ghaib, karena biasanya orang yang memainkan permainan ini akan terkena imbas dari permainannya ini, biasanya orang yang bermain jelangkung akan kemasukan oleh hantu-hantu jelangkung tadi alias "Kesurupan" bahkan sampai diteror oleh hantu-hantu jelangkung tersebut, maka kami menghimbau bagi orang yang suka bermain dengan permainan ini tapi yang awam akan dunia ghaib, dan hanya untuk menghilangkan rasa penasaran, saya sarankan lebih baik jangan!, karena sangat berbahaya bagi anda sendiri.

Mantra dibawah sengaja saya postingkan namun ada yang tidak saya potong karena bisa-bisa mantra kuno ini dapat menjadi bumerang!buat tambah-tambah wawasan mistik bagi teman-teman sajalah.

Adapun salah satu mantra pemanggil jaelangkung versi kejawen dari sebagai berikut:

"Hong...(...)...ilaheng,heh jagad alusan roh gentayangan,jaelangkung jaelengsat siro(...),ning kene ono(...),siro (...)angslupo,yen siro teko(...) wenehono tondo,(...),Hayo enggalo teko...hayo ndang angslupo(...)."

Jaelangkung adalah mahluk gaib yang bisa menjawab pertanyaan si pemain. Tidak bisa dipastikan bagaimana penggambaran dari jaelangkung tersebut, dia bagaimana dan seperti apa, karena “ucapan atau mantra” pemanggil jaelangkung, memberi isyarat bahwa siapa pun “setan atau hantu” yang saat itu “lewat” diajak untuk ikut dalam permainan jaelangkung dan diharapkan menjawab pertanyaan-pertanyaan yang diajukan oleh para pemain yang memainkan permainan jaelangkung tersebut.

Saya pernah memainkannya dengan menggunakan peralatan tulis (jangka) untuk bertanya atau meramal sesuatu. dan ini adalah suatu permainan yang berkembang di daerah-daerah khususnya di pulau jawa, yang pada umumnya dahulu dimainkan di desa-desa dengan menggunakan orang-orangan sawah untuk memanggil arwah, sehingga arwah tersebut “masuk” kedalamnya.

Permainan ini biasanya dimainkan secara beramai-ramai pada saat terang bulan, dan bila arwah tersebut datang dia akan memperkenalkan dirinya dan bercerita dengan menggunakan bantuan alat tulis. Pertanyaan-pertanyaan yang diajukan sangat beraneka ragam yang dilontarkan, antara lain nama arwah tersebut, tahun berapa dia meninggal dan penyebab dia meninggal . Bahkan sering juga dimanfaatkan untuk mengetahui peruntungan masa yang akan datang (walaupun tidak dapat dipastikan kebenarannya).

Permainan ini cukup sederhana dimana hanya dengan menggunakan Jangka dengan gambar lingkaran lengkap dengan huruf abjad yang tergambar dalam kertas, dan dengan diiringi suatu lirik lagu sederhana (mungkin ini adalah mantra pemanggilnya), semua ini adalah syarat agar jelangkung bisa hadir di tengah kita.

Setelah Jalangkung itu datang, maka kita dapat bertanya apapun yang kita mau dan dia akan menjawab dengan menggunakan alat bantu yang kita sediakan. Namun perlu diketahui bahwa bukan berarti ini adalah permainan yang TIDAK berbahaya, dimana permainan ini sebaiknya tidak dilakukan dengan sembarang, karena kita kadang harus memenuhi permintaan Jalangkung seperti mengantarkannya pulang kembali ke suatu tempat atau yang lainnya yang dia kehendaki dan bila kita tidak memenuhinya, maka biasanya Jaelangkung akan marah dan dapat membuat masalah baru untuk para pemanggilnya.

Pernah memainkan atau tidak, paling tidak kita tahu permainan jelangkung. Kutipan di atas pun tentunya tidak asing pula. Bisa dikatakan untaian kata-kata tersebut sebagai mantra untuk memanggil makhluk gaib dalam permainan jelangkung. Kata-kata itu pun diucapkan berkali-kali agar makhluk halusnya benar-benar datang.

Permainan jelangkung sendiri merupakan permainan yang berusaha memanggil makhluk gaib untuk masuk ke dalam boneka atau benda yang dibuat menyerupai orang-orangan. Setelah makhluk halus itu masuk pada benda tersebut, biasanya pemain akan menanyakan hal-hal yang ingin diketahuinya, terutama sekali mengenai masa depan.

Kisah Misteri - Istana Kellie

Menyingkap sejarah serta misteri Istana Kellie (Kellie’s Castle)

Oleh : Harith Faruqi Sidek


Sebut sahaja Batu Gajah, Perak, pastinya nama Istana Kellie atau Kellie’s Castle akan disebut sebagai tarikan utamanya.  Walaupun telah berusia 107, istana lama yang mulai dibina pada tahun 1905  ini terus kukuh berdiri di puncak bukit, malah keadaan fizikalnya makin bertambah baik hasil aktiviti konservasi yang telah dilakukan keatasnya. Jika mahu disingkap sejarah pembinaanya, ramai yang menyatakan Istana Kellie itu ibarat Taj Mahal Malaysia, kerana sepertimana bangunan bersejarah di Agra, India itu, Istana Kellie dikatakan dibina sebagai manifestasi cinta seorang suami kepada isterinya. Jika Taj Mahal dibina sebagai lambang cinta Shah Jehan kepada Mumtaz Mahal, Istana Kellie pula dibina atas rasa kasih dan sayang William Kellie Smith kepada isteri beliau, Agnes. William Kellie Smith dikatakan bertemu jodoh dengan Agnes sewaktu berada diatas kapal dalam perjalanan pulang dari Pulau Pinang. Sebenarnya William Kellie Smith bukan sahaja telah membina sebuah istana buat isterinya, tetapi beliau turut memindahkan beberapa hartanah miliknya atas nama Agnes. Kedudukan sosial keluarga William Kellie Smith pada ketika itu dikatakan sangat tinggi, malah mereka dikatakan dikalangan 10 keluarga elit di daerah Kinta yang menguasai perusahaan ladang getah dan pelombongan bijih timah.



Siapa William Kellie Smith
William Smith dilahirkan pada 1 Mac 1870 di Moray Firth, Dellas, sebuah kawasan tanah tinggi di Scotland. Dilahirkan dalam keluarga petani, beliau merupakan anak ketiga daripada lima orang adik beradik. Pada 1 Mac 1890 (Utusan Malaysia, 22 Januari 2008), sewaktu berumur 20 tahun, William dikatakan telah merantau ke Malaya untuk menambahbaik taraf kehidupannya,  beliau bermula sebagai jurutera awam dengan mendapat kontrak selama 2 tahun dengan kerajaan kolonial bagi membina laluan keretapi ke sebuah kuari batu yang baru dibina,malangnya projek ini mempunyai masalah lalu beliau terpaksa menghantikannya. William seterusnya membuat usahasama dengan seorang kontraktor, Charles Alma Baker bagi mengusahakan projek membina jalan raya di Perak.
Usahasama dengan Charles Alma Baker ternyata begitu menjadi, beliau berjaya mendapatkan 200 ekar tanah di Batu Gajah untuk diusahakan. William memilih untuk mengusahakan tanaman kopi mulai tahun 1896, namun ianya tidak bertahan lama kerana pasaran untuk kopi malaya telah merosot akibat kemunculan kopi dari Brazil yang sangat popular. William kemudiannya telah menggantikan tanaman kopi beliau dengan getah, ianya dianggap tindakan yang bersesuaian pada ketika itu kerana getah sangat diperlukan sebagai bahan mentah dalam pembuatan tayar pneumatik. Industri pembuatan kenderaan yang sedang meningkat naik di eropah menyebabkan permintaan terhadap getah menjadi tinggi dan lumayan. Ladang getah seluas 144 ekar itu diusahakan bersama rakan kongsi beliau, Alma Baker (Berita Harian, 17 September 2008),William Kellie Smiths akhirnya berjaya membeli sebuah ladang di kawasan Batu Gajah, estet berkenaan kemudiannya dinamakan Ladang Kinta Kellas. Selain itu, William Smith turut mengusahakan syarikat perlombongan bijih timah yang dinamakan Kinta Kellas Dredging Company. Menurut  (Dr. Ho Tak Ming, 2007 ) , pada tahun 1903, William Smith terpaksa pulang ke Scotland bagi melawat ibu beliau yang sedang nazak, dalam perjalanan pulang inilah beliau bertemu bakal isterinya, Agnes. Setelah kembali semula ke Malaya, William telah menambah nama “Kellie” pada nama beliau, dan mahu dikenali sebagai William Kellie Smith. Nama “Kellie” adalah bersempena nama ibunya selain mengahwini Agnes. Agnes merupakan pewaris kepada perniagaan kapas yang diusahakan oleh keluarga beliau, Agnes dikatakan bakal mewarisi dana sebanyak 300,000 pound.

Mendiang William Kellie Smith ( 1870 - 1926) - Gambar ihsan Lamography.com
Karenah Agnes
 Setelah mengahwini Agnes, William tinggal di rumah beliau yang telah dibina di kawasan ladang miliknya, rumah berkenaan dinamakan Kellas House. Kellas House dibina dari kayu, lalu dalam cuaca tropika,  pada ketika suhu panas, suhu dalam rumah turut menjadi tinggi. Suhu yang panas sangat tidak menyenangkan Agnes, beliau tidak sukakan Kellas House dan mengindamkan sebuah rumah yang lebih sesuai. Sewaktu mengandungkan Helen, Agnes telah menyuarakan hasrat tersebut kepada William. Sudah menjadi kelaziman keluarga elit dari eropah pada ketika itu,untuk lari dari cuaca panas, mereka akan berkunjung ke Bukit Maxwell di Taiping atau Bukit Kledang di Menglembu, Ipoh.

Istana Kellie dibina
 Menyedari situasi kewangan beliau yang baik, William setuju dengan cadangan isteri beliau, tambahan pula isterinya itu bakal mewarisi dana sebanyak 300,000 Pound sterling yang dianggap lebih dari cukup untuk membiayai rumah idaman mereka. Setelah Agnes melahirkan anak sulung mereka Helen pada 1904, William tanpa lengah lagi terus mengusahakan pembinaan kediaman baru mereka. Dalam tahun yang sama, William telah berurusan dengan sebuah firma kewangan dari Singapura untuk memperolehi dana pendahuluan sebanyak 24,000 pound setahun selama 3 tahun. Pembiayaan kewangan ini dikatakan untuk pembangunan ladang milik beliau disamping pembinaan rumah baru keluarga tersebut, pembayaran balik atas dana pendahuluan tersebut akan dilunaskan sebaik sahaja pemegang amanah perniagaan keluarga Agnes melepaskan dana yang diamanahkan kepada mereka.

Masalah kewangan rencatkan proses pembinaan
Setahun selepas perancangan pembinaan dibuat, William telah menerima berita yang kurang menyenangkan, pemegang amanah dana milik isterinya telah memaklumkan bahawa dana berjumlah 300,000 pound itu hanya akan dilepaskan dalam tahun 1908. Tambah menyulitkan lagi, firma kewangan dari Singapura yang menyediakan dana pinjaman kepada william turut mengalami nasib malang, mereka terpaksa menghentikan pembiayaan kepada William kerana firma itu sendiri mengalami kegawatan ekonomi kesan prestasi perniagaan mereka yang teruk di Indonesia. Untuk keluar dari kemelut kewangan ini, William telah meminta Agnes menulis surat kepada  kerajaan kolonial untuk memohon dana bantuan sebanyak 50,000 pound. Permohonan tersebut diterima, tetapi dengan nilai separuh dari yang dimohon, sebelum dikurangkan lagi, akhirnya nilai akhir yang setuju dipinjamkan oleh kerajaan kolonial kepada Agnes adalah sebanyak 10,000 pound. Karenah pemerintah kolonial yang dikatakan skeptikal terhadap keupayaan Agnes membayar balik pembiayaan yang dimohon telah mencabar William untuk meneruskan juga pembinaan kediaman baru mereka.

Kesempitan kewangan ini menyebabkan William terpaksa menjual 2/3 kawasan ladang milik beliau  bagi tujuan pembayaran balik dana yang dipinjam. Malang kemudian berkunjung lagi, kali ini permit konsesi milik William melalui aktiviti perlombongan bijih timah telah ditamatkan selain kehilangan ternakan kuda dan lembu akibat wabak penyakit.


Dibina menggunakan putih telur, gula merah dan madu
Setelah memperolehi dana yang diwarisi oleh Agnes pada tahun 1908, pembinaan istana akhirnya berkenaan dapat diteruskan. William telah menggaji 70 orang buruh mahir dari Madras, India untuk menyiapkan kediaman beliau, kebanyakkan bahan binaan hiasan seperti batu marmar adalah  diimport dari India, sementara Jubin yang digunakan diimport dari Itali pada tahun 1904. Batu bata jenis aprikot yang digunakan dibuat di Malaya, begitu juga dengan kayu cengal yang menghiasi  jenang pintu dan tingkap istana berkenaan, kualiti kayu cengal sememangnya diakui serta mampu kekal utuh sehingga 200 tahun lamanya. Oleh kerana pada ketika itu simen tidak ada di Malaya, maka dinding istana tersebut dibina dengan kaedah yang sangat unik, iaitu dengan menggunakan campuran putih telur itik, pasir, kapur, gula merah dan madu. Dengan seni binanya yang mempunyai asimilasi konsep Greco – Roman, Moorish dan india, istana ini sememangnya unik, malah binaan yang seumpamanya tidak dapat dilihat dimana-mana di Malaya pada ketika itu. Menurut Tajuddin Yaakob, Pengurus Istana Kellie, pembinaan istana ini tidak menggunakan paku, besi atau jentera berat. Menurut beliau lagi, seandainya lif di menara Istana Kellie dapat disiapkan, maka bangunan itu akan menjadi bangunan pertama di Malaya yang mempunyai lif.

 Ciri-ciri senibina yang terdapat pada bangunan sekretariat kolonial di Kuala Lumpur turut diselitkan, bagi mengatasi masalah suhu panas dalam rumah yang menjadi isu kepada Agnes, William menggunakan dinding batu yang tebal, selain laluan berkoridor yang akan membantu pengudaraan yang baik. Intana Kellie sebenarnya pernah mendapat liputan sebuah akhbar inggeris di London, iaitu London Financier pada 15 September 1911. Menurut laporan akhbar berkenaan, istana kellie dianggap unik dari sudut rekabentuk binaan serta keluasannya.

Istana Kellie dari seberang Sungai Kinta.

Penulis bersama anakanda Ziyad di bahagian atas Istana Kellie.

Penulis di koridor Istana Kellie.

Bilik-Bilik
Pelan asal sewaktu Istana ini dibina menunjukkan ianya  mempunyai 14 buah bilik yang mempunyai fungsi yang berbeza setiap satunya. Setiap bilik ahli keluarga yang terdapat di tingkat satu mempunyai laluan tangga yang akan digunakan ketika kecemasan (NST, 2004).

Bilik Khas yang dipercayai untuk menyimpan minuman keras.

Ukiran pada dinding salah satu bilik di Istana Kellie

Bingkai serta daun tingkap yang diperbuat dari kayu cengal

Terowong rahsia
Istana ini dikatakan mempunyai tiga terowong dibawahnya, terowong pertama menuju ke kuil Hindu yang berada kira-kira 500 meter dari istana ini, terowong kedua menuju jalan keluar yang berada betul-betul berdekatan kereta milik keluarga Kellie, laluan terowong ini dikatakan telah runtuh dan kereta berkenaan tertimbus dibawah runtuhan tersebut. Terowong terakhir, iaitu terowong ketiga masih kekal misteri kemana arah tujunya.(NST, 26 Julai 2004). Terowong pertama dan kedua memang telah diketahui sejak istana ini ditinggalkan, tetapi terowong ketiga hanya ditemui pada tahun 2003. Terowong ketiga hanya ditemui pada tahun 2003 secara tidak sengaja, ianya ditemui sewaktu Jabatan Kerja Raya (JKR) menjalankan kerja-kerja membuat jalanraya di Km 4 Jalan Gopeng – Batu Gajah dijalankan. Projek berkenaan terpaksa dihentikan selama 3 hari setelah terowong berkenaan ditemui sewaktu kerja-kerja menggali dijalankan. Sewaktu ditermui, terowong yang berketinggian 1.5 meter dengan lebar satu meter itu dalam keadaan ditenggelami air (Bernama, 13 Jun 2003).
Lubang udara dari terowong yang menghala ke Kuil Sri Mariamman

William Kellie Smith dan Agnes bersama kereta Marlborough milik mereka, kereta inikah yang dikatakan tertimbus dibawah runtuhan salah satu terowong di Istana Kellie. (Gambar ihsan Arkib Negara Malaysia dan NST).
Perang dunia pertama lambatkan pembinaan
Meskipun masalah kewangan dapat diatasi oleh William, proses pembinaan kediamannya kali ini diancam pula dengan krisis perang dunia pertama yang berlaku di eropah. Bekalan bahan mentah dari luar negara melalui jalan laut menjadi sangat lambat, sementara kos perdagangan cara darat meningkat berkali ganda kosnya. William sangat terdesak untuk menyiapkan segera kediaman tersebut, tambahan pula Agnes telah melahirkan anak kedua mereka, Anthony.


Binaan tergendala akibat wabak Penyakit
Wabak penyakit yang dinamakan “Spanish’s Flu” yang bermula di eropah telah tersebar ke asia, terutamanya India, melalui aktiviti perdagangan yang berlaku.  Wabak ini akhirnya melanda Malaya, melalui pekerja ladang yang dibawa dari India, musibah ini mendatangkan kesan yang amat besar kepada William,  kesemua 70 orang tenaga mahir yang dibawa khas dari India yang ditugaskan membina istana Kellie telah mati akibat wabak ini. Malah ramai lagi pekerja beliau yang turut maut.

Pembinaan Kuil Sri Maha Mariamman
Kesan wabak penyakit "Spanish Flu" yang telah mengorbankan ramai pekerja menyebabkan pekerja ladang yang kebanyakkannya berasal dari India berada dalam ketakutan. Mereka merasakan mereka perlu mendapatkan perlindungan daripada tuhan mereka, lalu memohon William Kellie Smith membina sebuah kuil untuk Dewa Mariamman, beliau bersetuju untuk membina kuil tersebut. Sebagai tanda penghargaan kepada William Kellie Smith, sebuah patung berupa beliau telah diukir dan diletakkan bersama patung-patung dewa lain di atas bumbung kuil berkenaan.
Kematian William Kellie Smith
Pada tahun 1926, William serta anaknya Helen telah pergi ke Lisbon, Portugal sebelum meneruskan perjalanan ke England untuk melawat Agnes dan Anthony. Ada juga maklumat yang mengatakan William Kellie pulang ke England untuk membawa balik set lif yang ingin beliau pasang di menara istananya ( NST, 27 Mei 2008). Malangnya sewaktu berada di  Portugal, William telah diserang penyakit radang paru-paru yang kronik, beliau akhirnya meninggal dunia di Lisbon pada 11 Disember 1926 pada usia 56 tahun.
Pembinaan istana terbengkalai
Setelah kematian suaminya, Agnes telah meninggalkan Malaya, sebelum itu beliau telah bertindak menjual segala harta milik mereka, termasuk Istana Kellie (NST, 27 Mei 2008). Ladang milik Kellie telah dijual kepada Syarikat Harrisons and Crosfield. Syarikat yang mulai mengambil alih ladang berkenaan ternyata tidak berminat dengan projek istana tersebut, lalu pengarahkan pembinaanya tidak diteruskan dan dibiarkan begitu sahaja, maka pembinaan istana Kellie terhenti pada tahun 1926.

 Waris William Kellie Smith
Tidak dapat dipastikan sama ada pernah ada usaha untuk menjejaki waris William Kellie Smith, namun berdasarkan rekod, anak lelaki beliau, Anthony William Kellie-Smiths pernah berkhidmat dalam pasukan tentera British sewaktu perang dunia ke2, Anthony kemudiannya terbunuh pada 9 Jun 1942, pada ketika itu beliau berpangkat Leftenan. Hasil semakan daripada laman web “The Peerage : A genealogical survey of the peerage of Britain as well as the royal families of Europe”
( http://www.thepeerage.com/) , keturunan William Kellie Smiths yang seterusnya ialah cucu beliau, David Anthony Kellie-Smith yang dilahirkan pada 4 jun 1940, serta dua orang cicit, iaitu Samuel Anthony Kellie-Smith ( dilahirkan pada 12 May 1966) dan Owen William Kellie-Smith ( dilahirkan pada 20 julai 1968), jurai keturunan ini adalah daripada anak lelaki beliau, Anthony, sementara jurai keluarga dari sebelah anak perempuan Smith, Helen tidak dapat dikesan.

Antara sudut Istana yang gagal disiapkan

Terbengkalai....
  
Kisah Misteri disebalik Istana Kellie
Sudah menjadi lumrah mana-mana bangunan lama yang ditinggalkan, kisah misteri seram pasti diulit dan menjadi sebutan dari generasi ke generasi,sepertimana kisah penunggu di Istana Menati, Negeri Sembilan atau kisah Perempuan Hijau di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Istana Kellie sendiri mengundang pelbagai kisah misterinya yang tersendiri. Malah Istana Kellie pernah dicadangakan sebagai antara kawasan tarikan bagi Pelancongan Paranormal (Paranormal Tourism) bersama Jirat Cina di Sungai Besi, Selangor (NST, 13 Mac 2006).

Roh William Kellie menjaga istananya
Roh William Kellie Smith juga dikatakan sentiasa merayau-rayau di sekitar koridor bekas istananya itu.(NST, 27 Mei 2008). Ketika ditemuduga dalam satu rancangan dokumentari, Tajuddin Yaakob, Pengarah Aqfast Enterprise, iaitu syarikat yang bertanggungjawab menguruskan Istana Kellie turut berkongsi kisah misteri. Beliau merujuk peristiwa dimana sekumpulan ahli naturalis saintifik dari Kanada yang mengadakan kajian tentang haiwan yang keluar pada waktu malam di kawasan berkenaan. Sekitar tengah malam, setelah selesai mengambil gambar, salah seorang anggota wanita pasukan tersebut dikatakan telah terlihat satu lembaga yang menyerupai seorang lelaki bangsa eropah sedang berdiri dan menjenguk dari salah satu tingkat di Istana berkenaan, lembaga tersebut dipercayai roh William Kellie Smith.

Di koridor inikah Roh William Kellie Smith dikatakan dilihat merayau-rayau ?

Misteri Bilik Helen
Antara ruang dalam istana Kellie yang dianggap mempunyai misteri ialah bilik anak perempuan beliau, Helen. Seorang pengunjung dikatakan pernah terlihat seorang budak perempuan bangsa eropah dalam lingkungan usia enam tahun berkeliaran di bilik tersebut.

Adakah di bilik ini  "lembaga budak perempuan" itu muncul ?
Pengawal Tanpa Kaki
Dalam tahun 1995, dikisahkan empat orang pemuda dari Tapah, Perak buat kali pertamanya melawati Istana Kellie, mereka tiba di Istana berkenaan pada kira-kira pukul lima petang. Malangnya mereka telah didatangi seorang lelaki yang dipercayai pengawal istana berkenaan dan dimaklumkan bahawa premis berkenaan telah ditutup kerana telah melewati tempoh melawat. Sebelum meninggalkan premis berkenaan mereka sempat memandang kearah pengawal tadi yang sedang menuju ke pondok pengawalnya, disitulah baru mereka sedari bahawa pangawal tadi TIDAK BERKAKI, sebaliknya seakan melayang menuju ke pondoknya (NST, 8 Oktober 2006).

Bertemu Langsuir
Seorang pengawal di Istana Kellie, Kamazan Yeop atau Pak Naman berkongsi pengalaman seram beliau sewaktu melakukan tugas rondaan selepas waktu melawat berakhir pada pukul 6 petang. Sewaktu beliau melintasi sebatang pokok angsana yang berada di halaman istana berkenaan, beliau terdengar bunyi yang agak mencurigakan, lalu mematikan langkah beliau disitu. Sebalik sahaja menoleh kebelakang, kelihatan satu lembaga putih dengan rambut hitam menggerbang muncul di sisi pokok angsana berkenaan dan menuju kearah dimana beliau berdiri. Dalam situasi cemas itu, Pak Naman sempat membaca beberapa potong ayat quran sambil mengacukan senapang patah beliau kearah lembaga tersebut. Beberapa das dilepaskan, namun ianya tidak meninggalkan sebarang kesan, sebaliknya lembaga tersebut melayang terbang meninggalkan kawasan tersebut. Dikatakan lembaga  yang ditemui oleh Pak Naman itu sebenarnya adalah Hantu Langsui, beberapa hari kemudian, Pak Naman sekali lagi terserempak dengan satu lembaga putih, cuma kali ini di sekitar kawasan Surau premis berkenaan dan Pak Naman tidak pasti lembaga apakah yang beliau temui itu. Kedua-dua peristiwa ini berlaku dalam tahun 1997 (NST, 26 Jun 2006).

Disinikah lokasi  Pak Naman diganggu Langsuir ?
Khatimah
Pada tahun 2000, projek arkeologi konservasi telah dijalankan keatas bangunan ini, sebelum proses pemuliharaan dan naik taraf turut dilaksanakan pada 2011. Istana Kellie kini berada dalam keadaannya yang terbaik berbanding sebelum ini, projek naik taraf yang menelan belanja sebanyak RM5 juta itu merupakan sebahagian daripada projek di bawah Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10). Projek naik taraf yang siap sekitar Oktober 2011 itu telah melihatkan impak yang sangat besar kepada industri pelancongan negeri Perak, ianya berdasarkan kepada statistik pelawat sepanjang 2011 yang menunjukkan Istana Kellir telah dilawati oleh 66,000 orang pelancong dalam dan luar Negara (Bernama, 20 Oktober 2011). Kini pengurusan Istana Kellie diuruskan oleh sebuah syarikat swasta, Aqfast Enterpise. Semoga istana  ini terus kekal sebagai tarikan utama industri pelancongan negara, dan dalam masa yang sama kajian harus terus dilakukan berkaitan dengannya, usah dibiarkan Istanan Kellie ini terus kekal dalam misteri.


Seram...Istana Kellie dalam tahun 1970. (Gambah Ihsan NST)

Indah...Istana Kellie dalam tahun 2012

Rujukan :

Asyaari Muhammad. Arkeologi dalam Kerja Pemuliharaan: Cabaran Terhadap Masa Depan Negara. SARI(27), 185-197.

Azizulhakim Mohd Salleh (Writer). Rahsia Kellie's Castle. In S. College (Producer).
Castle of Love. (27 May 2008). New Straits Times, p. 16.

Chilling tales surround Kellie's Castle in Perak. (26 Jun 2006).New Straits Times, p. 16.

Diana Yeoh. (27 May 2008). Bear-y strange indeed, New Straits Times, p. 6.

Diana Yeoh. (14 March 2011). Top three places to visit in Perak,New Straits Times, p. 6.

Dzulkifley Zanudin. (29 Oktober 1997). Kellie's Castle dipertingkatkan, Berita Harian.

Hamzah Md. Som, Hassan Ismail, Sarah Sabaratnam, & Anita Anadarajah. (26 July 2004). Kellie still keeps an eye on castle, New Straits Times

Ho Tak Ming (2007). [Batu Gajah]. Ipoh World. at http://www.ipohworld.org/search8/result.asp?strid=2936 (diakses pada 16 Julai 2012)

June Ramli, & Mimi Syed Yusof. (26 Jun 2006). Spectres the new tourist spectacle, New Straits Times, p. 16.

Kellie's Castle dinaik taraf jadi 'Istana Eropah'. (20 Oktober 2011). Bernama.

Kellis's Castle kini diurus swasta. (26 Februari 2000). Utusan Malaysia.

Mai, K. P. (13 Jun 2003). Terowong ditemui dekat Kellie's Castle, Bernama.

Monster could be a real money-spinner. (13 March 2006). New Straits Times, p. 10.

Pokok menyerupai beruang tarikan baru Kellie's Castle. (22 Januari 2008). Utusan Malaysia.

Raihanah Abdullah. (4 Mei 1997). Kellie's Castle, Berita Harian.

Rosdalilah Zahari. (26 November 2008). Roh berlegar di Istana Kellie, Harian Metro, p. 10.

Rosdalilah Zahari. (17 September 2008). Taj Mahal Malaysia seteguh cinta sang suami, Berita Harian, p. 8.

San An Ren. (11 April 2001). Secret behind Kellie's Castle, New Straits Times
Shariff Kamarul Baharin (Writer). Kellie's Castle. In A. Campbell (Producer). akses di http://www.youtube.com/watch?v=a3dLSQxsE6Y

Silva, R. D., Kaur, M., Sabayanagam, N., & Ishak, N. (8 October 2006). Are they real or in the mind?, New Sunday Times, p. 7.

Siti Kharteeny Shuraddin. (28 Jun 2012). Spectacular Mansion, New Straits Times, p. 12. 
Wendy Khadijah Moore. (2007). Malaysia : A Pictorial History 1400 - 2004. Kuala Lumpur: Archipelago Press.

Zulkarnain Zakaria. (15 Oktober 2000). Melayan imaginasi di Kellie's Castle, Utusan Malaysia.